Khamis, 4 Disember 2008

Si Yanuna-lah

Tidak di undang
Penuh berkalang

Isi kulit putih
Benih ringan
Terkenal bangsa tangan

Akal kata menyusun merapu
Mata sepet meleret palsu
Niat liar mahu menipu

Kuku taring jalur
Samar-samar
Susur dalam galur

Permainan lincah
Pijak tinggi rendah
Nafsu serakah

Harta tanah jadi sasar
Bila nyawa hidup duit

Berkira untung
Puak utama kantung

Lima tujuh bintang tiga
Digempur panglima beraja
Fahaman sesat hilang merata

Enam sembilan tunjuk garang
Bila simpang parang menyerang
Lintang pukang

Kosong lapan pandai menari
Langkah mayat kalau berani
Kita perang sampai mati



-Malim Muda-

11 comments:

Tirana berkata...

Kadang-kadang tak boleh faham baca puisi yang saudara H.E.H tulis..hehehe..sebab terlalu simbolik. Hanya yang menulis saja yang faham erti sebenar.

sumandak bayu berkata...

Salam Bro...

Power gak puisi yang bro hasilkan cukup sinis kepada kaum tersebut.. ape pun bro teruskan dengan perjuangan bro walaupun mengunakan laras sastera..

TAHNIAH

Fazrul Shahril berkata...

salam bro..

Kalau macam ni punya puisi boleh bikin itu lirik lagu...

Kasi pada kumpulan2 or band2 rokc tempatan...

Ada kelas bro..

Teruskan..

Zakiah Ponrahono berkata...

Tanah siapa dipijak
Maruah siap diinjak
Semuanya bukan tak boleh dijejak

Datang berperang mesti bawa otak

TAPI BUKANKAH MEREKA ADALAH KITA DAN KITA ADALAH MEREKA?

Salbie S berkata...

sindir sapalah sajak ni ya?hakhakhak u prnh htr sajak kat mana2 akhbar ke majalah ke dgn gn nama pena lain ke?

Kalau dihtr bgs ni, jgn disimpan je!sajak yg bagus utk yg bgs saje.

uNa !! berkata...

hehe ! sgt mmpynyai mksd tsirat .

blackpurple @ jowopinter berkata...

Salam.

Saya membaca dan sedang cuba mencerna maknanya. :)

odieneology berkata...

pergh! cukup mendalam maksud puisi ni, sampai makan dalam. teroskan berkarya. goodluck!

one love berkata...

kalau kita membenci mereka, adakah kita akan jadi lebih baik?

saya cuma terpikir..

hehe :)

H.E.H berkata...

Tirana
Puisi saya tidak terlalu simbolik

Sumandak Bayu
TQ

Fazrul Shahril
Belum masanya lagi

Zakiah Ponrahono
Benar, tapi ada segelintir mereka semakin naik kepala

Salbie S
Saya tiada nama pena lain. Akan dipertimbangkan..TQ

uNA
Tersurat dan tersirat..

blackpurple@jowopinter
Tgh menanti..

odieneology
TQ

one love
Bukan membenci mereka tetapi sebagai pengajaran kepada mereka

one love berkata...

HEH,
then i must say, u have a very unique way of giving advice :)

sajak2 awak sgt cool :)